تعهد شغلی یک مفهوم متقابل مابین کارفرما و کارمند می باشد. تطابق دادن کارجویان مناسب با یک موقعیت شغلی، فقط وظیفه کارفرما نیست، بلکه این موضوع یکی از وظایف کارجویان نیز هست که خود را با موقعیت شغلی مورد علاقه، هماهنگ سازند. تعهد شغلی به این مفهوم است که کارکنان یک شرکت آنقدر به برند آن شرکت وفادار و متعهد باشند که از هیچ تلاشی جهت ارائه کار با کیفیت خودداری ننموده و از این طریق ارزشهای سازمانی شرکت را به مشتریان انتقال دهند
قبل از پذیرش پیشنهاد شغلی یک شرکت، کارجویان باید موارد زیر را به دقت بررسی نمایید:
1- فرهنگ شرکت: اگر شما شخصیت "زود بیا، زود برو" داشته و تمایل دارید پس از اتمام ساعت کاری، به سرعت کار خود را ترک نمایید، آیا در شرکتی که به صورت منظم راس ساعت 5 بعدازظهر جلسه برگزار می کند، دوام می آورید؟ قبل از پیوستن به این شرکت باید مطلع شوید آیا می توانید با فرهنگ کاری شرکت همسو و هماهنگ شوید یا خیر.
2- موقعیت و جایگاه شرکت: قبل از پیوستن به شرکت، کاملا از محصولات و خدمات آن شرکت مطلع شوید. شما باید بدانید و باور کنید که نام تجاری یک شرکت برای مشتریان ارزش ایجاد می کند. اگر به چیزی که شرکت می فروشد باور ندارید، به احتمال زیر در آینده هم نخواهید داشت. بهتر است مطلع شوید که مشتریان آن شرکت در مورد شرکت آتی شما چه می گویند. آیا این شرکت، همان است که از کار کردن در آن افتخار خواهید کرد و یا هرگز دوست نخواهید داشت اسمش را جایی ببرید.
3- معیارهای موفقیت و نحوه جبران پاداش: اینکه شرکت چکونه پاداش می دهد و موفقیت را اندازه گیری می کند، برایتان مهم باشد. مهمترین معیار اندازه گیری موفقیت چیست؟ فروش یا رضایت مشتری؟ ممکن است اخلاقیات شما به شما اجازه ندهد که به معیارهای موفقیت آن شرکت دست یابید! اطمینان حاصل نمایید که معیارهای اصلی مواردی هستند که شما می توانید و دوست دارید انجام دهید. ضمنا، مطلع شوید، شرکت چگونه پاداش دستاوردها را می دهد؟ آیا پاداش ماهیانه است و یا بونس ها، فصلی می باشد؟ سهام شرکت، مسافرت های رایگان، یا فقط و فقط اسم شما بر روی پلاک به عنوان پاداش شرکت خواهد بود؟
4- طرح توسعه شغلی شما چیست؟ از خود بپرسید شغل بعدی که دوست دارید چه خواهد بود. پاسخ شما نشان می دهد آیا برای مسیر شغلی خود فکر کرده اید یا خیر. یا اصلا، آیا برنامهای در مورد مسیر شغلی خود دارید یا خیر؟ وقتی شرکتی را برای کار در نظر دارید، باید بدانیدبرای اشخاصی مشابه شما در آن شرکت چه مسیر توسعه ای وجود دارد. در مجموع، شما باید از مهمترین علتی که اشخاص کارشان را ترک می کنند و همچنین میزان نرخ خروج از شغلی که مد نظر دارید، آگاهی داشته باشید.
راه های بسیاری وجود دارد که شما موارد فوق را در مورد کارفرمای بالقوه خود استخراج نمایید. در ابتدا، تحقیقات خود را از فضای مجازی شروع کنید. مطمئن باشید که کارفرماها هم همین کار را در رابطه با شما انجام می دهند. آشکار است، که پرسش های مطرح شده در زمان مصاحبه نیز بسیاری از این مسائل را روشن خواهد نمود. علاوه بر صحبت با مصاحبه کننده، سعی کنید با یکی از کارکنان فعلی شرکت مکالمه کنید. شما می توانید از طریق شبکه های اجتماعی با این افراد ارتباط برقرار نمایید.
پیشنهاد می شود، از کارفرما درخواست کنید که حداقل یک روز در دفتر یا سرکار آتی خود حضور بهم رسانید و شاهد انجام وظایف مورد نظر باشید. این زمان به شما احساس خوبی از محیط کار و کارفرما می دهد.
برگرفته از
https://www.linkedin.com/pulse/check-before-you-accept-job-offer-colin-shaw?trk=pulse-det-nav_art
تصویر از : http://www.blogtrepreneur.com